» » KEDİ VE KÖPEKLERDE PARAZİT PROBLEMLERİ

KEDİ VE KÖPEKLERDE PARAZİT PROBLEMLERİ

parazit problemleri
Kedi ve köpek gibi evcil hayvanlarda genellikle hijyen koşullarına dikkat edilmediği zamanlarda parazit problemleri yaşanabilmektedir. Bu durum hem hayvanın kendisini çok fazla huzursuz etmekte, hem de insanlara geçebilme riski olduğu için insan sağlığını tehdit etmektedir. Bu nedenle böyle bir problemle karşı karşıya kalındığında durum daha da ileri boyutlara gidip hayvanın organları zarar görmeden mutlaka veteriner hekime gösterilmeli ve hekim gözetiminde tedavi uygulanmalıdır. Kedi ve köpeklerde rastlanan parazit türleri iç ve dış parazitler olarak ikiye sınıflandırılabilir. İç parazitler hayvanın iç organlarında bulunmakta iken dış parazitler ise vücudun dış yüzeyinde bulunan deri ve tüyler üzerinde yaşamaktadırlar. Her iki tip parazit de evcil hayvanın yaşamını olumsuz yönde etkileyerek halsiz kalmasına neden olmaktadır.

PARAZİT PROBLEMLERİ NEDENİ OLAN TÜRLER

Kedi ve köpeklerde görülen iç ve dış parazit türleri kendi içinde de sınıflandırılmaktadır. İç parazit olarak adlandırılan türler tek hücreli ve çok hücreli olarak ikiye ayrılır. Tek hücreliler; Toxoplazma gondi denilen sporlu ve Leismania tropica ve Leismania donovani denilen kamçılı türlerdir. Çok hücreliler ise yassı solucanlar, şeritle, kist hidotik, yuvarlak solucanlar ve Ancylostoma Canium, Toxocara Canis denilen türlerdir. Dış parazitler olarak adlandırılan türlere de kene, bit, pire gibi canlılar örnek olarak verilebilir. Gerek iç gerekse dış parazitler kedi ve köpeklerin sağlığı için çok büyük tehlikedir ve çeşitli hastalıklara neden olarak hayati tehlike boyutlarına kadar gelebilmektedir. Özellikle de çiftleşme dönemlerinde kedi ve köpeğin evden uzaklaşması parazit kapma olasılığını yükseltmektedir. Bu nedenle parazit problemleri konusunda alınacak ilk önlem evcil hayvanları başı boş bırakmamaktır.

PARAZİT PROBLEMLERİ BELİRTİLERİ NELERDİR?

Vücuduna parazit yerleşmiş olan kedi ve köpeklerde bazı belirtiler görülmekte olup bunlardan kısaca bahsedelim. İç ve dış parazitlerin birbirinden farklı belirtileri olmakla birlikte her ikisinde de hayvandaki huzursuzluk anlaşılabilmektedir. İç parazitler kedi ve köpeklerin bağırsak, karaciğer, kalp, akciğer, beyin gibi organlarına yerleşebilmekte ve hayvanda iştah azalması, kilo kaybı, kusma, ishal, kanlı dışkı, karında şişlik, öksürük gibi belirtiler görülebilmektedir. Dış parazitler ise kedi ve köpeklerin derisinde yaşamakta olup kan emerek beslenen türleri de bulunmaktadır. Hayvanın tüylerinde matlaşma, kaşıntı, derisinde kızarıklık, tür dökülmesi gibi belirtiler fark edildiğinde bunun dış parazit problemleri nedeni ile olduğu anlaşılmaktadır. Kedi ve köpeklerde parazit problemin varlığı, sağlıklı bir beslenmenin önünde en büyük engeldir. Zira bu parazitler; evcil hayvanımızın sağlıklı bir şekilde gelişim göstermelerine de engel olmaktadır.