» » KEDİ - KÖPEK VİRAL HASTALIKLAR

KEDİ - KÖPEK VİRAL HASTALIKLAR

viral hastalıkKedi ve köpekler dünyada en fazla bakılan evcil hayvanlardır. Dünya genelinde 500 kedi cinsi aynı zamanda 400 kadar köpek cinsi bulunmaktadır. Popülasyonu en yoğun olan bu hayvanlar bulaşıcı hastalıklardan da çok çabuk etkileniyor. Başta viral hastalıklar olmak üzere bazı kedi ve köpek hastalıklarını inceleyelim.

Kedilerdeki Viral Hastalıklar

1) Gençlik Hastalığı: En ölümcül kedi hastalıkları içinde ilk sırada yer alıyor. Ülkemizde de dünyada olduğu gibi pek çok her yıl çok sayıda aşısız ev kedisi ve sokak kedisi bu hastalık nedeni ile hayatını kaybediyor. Hastalık kediye bir kez bulaştıktan sonra tedavisi oldukça zordur. Özellikle yavru kedilerde olan hastalığın belirtileri; halsizlik, kusma ve ishaldir.
2) Kedi Lösemisi: Aşısı olmayan kedilerde görülen viral hastalıklar arasında yer alır. Bu hastalık virüs nedeniyle ortaya çıkar ve bulaşıcıdır. Yalnızca yavru kedilerde değil yetişkin kedilerde de görülmektedir. Bu hastalığın belirtileri; lenf yumrularında şişlikler, iştahsızlık, zayıflamadır. Bu hastalıktan korunmaları için aşılarının tam zamanında ve düzenli olarak yapılması gerekmektedir.
3) Kedi AIDS: Bu hastalığın en yaygın bulaşma yolu bir kedinin diğerini ısırmasıdır. Belirtileri diş eti iltihapları, sürekli ishal ve aşırı kilo kaybıdır. Bu hastalıktan kedileri korumanın tek yolu yine düzenli olarak ve tam zamanında aşılarının yapılmasıdır.
4) FIP: Hastalığın en önemli belirtisi karındaki şişkinliktir. FIP corona virüsün mutasyona uğramış halidir. Hem yavru hem de yetişkin kedilerde görülebilir. Ayrıca nezle, soluma zorluğu ve iştahsızlık da bu hastalığın belirtileri arasında yer alır.
5) Viral Solunum yolu iltihabı: Adından da anlaşıldığı gibi kedilerin solunum yollarını etkileyen bu hastalık özellikle ani ölümlere sebep olabilir. Hastalığın belirtileri arasında iştahsızlık, ağızda ülserler,gözyaşı ve burun akıntısı vardır. Kedileri düzenli olarak aşılamak koruma yollarından en etkin olanıdır.

Köpeklerdeki Viral Hastalıklar

1) Kanlı İshal: Özellikle yavru ve aşısız köpeklerde görülür. Etkeni parvo virüsü olan bu enfeksiyonun en belirginözelliği kötü kokulu ishaldir. Tek korunma yolu 45 gün içerisinde yapılan aşıdır.
2) Gençlik Hastalığı: Köpeklerde gençlik hastalığı da genellikle ölümle sonuçlanır. Distemper virüsü nedeni ile şekillenir ve semptomları arasında iltihaplı burun akıntısı, göz akıntısı, iştahsızlık, kusma ve ishal belirtileri görülmektedir.
3) Bulaşıcı Karaciğer Hastalığı: Bu hastalık mavi göz hastalığı olarak da bilinmektedir. Köpeklerde bulaşıcı karaciğer hastalığı bütün köpeklerde ve her yaşta görülebilir. Ayrıca ölümcül olabilir.
4) Köpek Nezlesi: Viral hastalıklar arasında yer alan ve etkeni canine parainfluenza virüsü olan köpek nezlesi şiddetli formlarında ölüme neden olabilir.  Hastalığın belirtileri arasında öksürük, burun akıntısı, soluma güçlüğü yer alır.
5) Barınak Hastalığı: Bu hastalık özellikle barınak gibi köpeklerin yoğun şekilde bir arada yaşadığı yerlerde görülür. En belirgin özelliği inatçı öksürüktür ve bu hastalıktan köpekleri korumanın yolu aşılamadır